Een scheur, kras of oppervlakkige beschadiging aan de polyesterlaag van de boot dient direct en vooral adequaat gerepareerd te worden om verdere beschadiging te voorkomen. Polyester bestaat uit glasmattenweefsel waarover een dunne laag gelcoat aangebracht is. Afhankelijk van de beschadiging kan ervoor gekozen worden nieuw polyester aan te brengen of de laag gelcoat te repareren.
Is er sprake van een grote beschadiging zoals een scheur dan dient er een nieuw stuk glasvezelmat aangebracht te worden. De randen dienen opgeschuurd, droog, stof- en vetvrij gemaakt te worden. Hierna wordt benodigde hoeveelheid polyesterhars met 3% verharder gemengd en op de geschuurde randen, evenals op de glasmat gesmeerd. Stevig aandrukken voor optimale hechting. Na 20 minuten is de nieuwe polyesterlaag volledig uitgehard en kan deze nageschuurd worden.
Dit is een bijzonder secuur werkje dat enige tijd in beslag zal nemen. Alleen nauwkeurig werken garandeert een mooi en vooral goed resultaat. De gelcoat dient door een vakkundige op kleur gebracht te worden. Dit vergt niet alleen veel ervaring, maar vooral een geoefend oog, waarbij zelfs dan nog sprake kan zijn van een klein kleurverschil.
Fijne luchtbelletjes ook wel bekend als pinholes dienen opgevuld te worden met een kleine hoeveelheid op kleur gebrachte gelcoat. Er mag maximaal 15- 20% verf toegevoegd worden aan de gelcoat om een optimale dekking te bereiken.
Na het aanbrengen van de gelcoat of de glasvezelmat kan de boot nog eenmaal gepolijst worden. Het polijsten van een boot is een kunst op zich en dient het beste aan een vakman overgelaten te worden die niet alleen ervaring heeft, maar bovendien beschikt over hoogwaardige producten en de juiste materialen.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden om de polyesterlaag van uw boot weer in A1 conditie te brengen? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie.